Педагогічний ФЛЕШ-меседж Номінація : «Педагогічний скрапбукінг»


Педагогічний ФЛЕШ-меседж
Номінація : «Педагогічний скрапбукінг»

 

Альбом реалізованих ідей
«Тільки творчо, інакше навіщо…»


Із досвіду роботи
Сезько Тетяни Анатоліївни, 
заступника директора з навчально-виховної роботи 
Краматорської української гімназії


ПЕРЕДМОВА

             Засідання педагогічних рад, які увійшли до альбому «Тільки творчо, інакше навіщо..» - це педрада -тренінг з використанням моделі мислення Едварда де Боно « Креативність у структурі педагогічної діяльності..» ( листопад 2014 р.) та педрада-методичний тиждень « Прийоми педагогічної техніки як інструментарій майстерності учителя»( березень- квітень 2015 р.)
            Кожна цивілізована країна дбає про творчий потенціал суспільства загалом і кожної людини зокрема. Усе це пов'язане з рівнем загальної освіти, увагою до розвитку творчих здібностей особистості, створенням умов для їх виявлення. Суспільство усе гостріше відчуває потребу в людях, які матимуть фундаментальні знання в різних галузях життєдіяльності й умітимуть адаптувати їх до постійно змінюваних умов свого життя, будуть активно розбудовувати суспільну інфраструктуру з використанням найсучасніших технологій, тобто будуть компетентними, креативними і комунікативними людьми. Ось чому ми обрали  тему засідання педагогічної ради : «Креативність у структурі педагогічної діяльності як складова адаптаційних можливостей особистості».По-друге, кредо гімназії протягом багатьох років є девіз : «Творчість – спосіб дії». По-третє, цій тематиці відповідає науково - методична проблема, над якою працює педагогічний колектив : «Творче спрямування інноваційної діяльності педагогічного колективу на всебічний розвиток особистості учнів та зростання професійної майстерності вчителя».
          Креативність є характерною ознакою творчої особистості, спроможної реалізувати свій творчий потенціал за власною ініціативою і з вибором відповідних засобів.
          Гімназія є навчальним закладом, де учень повноцінно живе, проектує своє майбутнє, ураховуючи власні можливості, ставлячи перед собою завдання саморозвитку, самовиховання, самоосвіти. При цьому особливого значення набуває креативність особистості та її здатність до творчого нестандартного мислення, уміння ефективно розв'язувати складні проблеми. Адже, як свідчить досвід, людина, яка здатна генерувати ідеї, використовувати знання й уміння в нових ситуаціях, комфортно почуватися в нестабільних соціальних умовах, швидше знаходить своє місце в суспільстві. Тому переконані, що нашим  першочерговим завданням є виховання та навчання креативно розвиненої особистості. Для визначення креативності ми використовали різноманітні тести дивергентного мислення, особистісні опитувальники тощо. Протягом вирішення завдань педради переконалися, що принцип креативності у роботі педагога та в навчально-виховному процесі полягає у максимальній орієнтації на творче начало у навчальній діяльності, засвоєнні власного досвіду творчої діяльності. Тут мова йде не просто про просте «видумування» завдань за аналогією, а передусім мається на увазі формування в учнів здатності самостійно знаходити рішення завдань, які не зустрічались раніше, самостійне «відкриття» нами нових способів дій.
        Сутність педагогічної творчості часто трактують як процес вирішення незліченної кількості завдань в постійно мінливих обставин, а це значить, що педагогічна діяльність є творчою по своїй суті. Багато педагогів, психологів, вчених вважають, що викладання є мистецтво, а не ремесло.
          Цілком природно, що людина, здійснюючи творчу діяльність, повинна бути особистістю творчою.  Будь-яка творча діяльність завжди замикається на особистості, на індивідуально-творчих здібностях людини, яка її виконує. Тому для того, щоб підняти педагогічне ремесло на рівень педагогічного мистецтва, насамперед, намагаємося  розкрити і розвивати творчий потенціал особистості педагога.  Творчість, так само як і індивідуальність, не вкладається в рамки стандартного, вона унікальне й неповторне явище , як неповторна особистість кожної людини.  Педагогічна творчість стане справжнім мистецтвом тільки в тому випадку, якщо вона розвинеться з глибини внутрішніх потреб та індивідуальних здібностей особистості вчителя
           Для вирішення завдань педради  шукаємо нестандартні підходи. Своєрідним заліком Педагогогів – Майстрів  вважаємо педраду-методичний тиждень (березень- квітень 2015) Педагогічна майстерність. У чому вона полягає? Можливо, в найпростішому - бути гарною, доброю людиною? І все? Можливо, адже досвід свідчить, що як би ти не володів психологією, знанням свого предмета та вмінням інтерпретувати його залежно від стану учнів, але сама людина нецікава, то в учнів не буде бажання вчитися, не буде успіху в навчанні, не буде найголовнішої складової навчального процесу — довірливого ставлення твоїх вихованців до тебе і до твого предмета.
           Безперечно, важливо й те, як ти заходиш до класу, як будеш одягнений, як будеш усміхатися, засмучуватися, радіти, тобто виявляти реакцію на будь-які події.. У чому полягає педагогічна майстерність учителя? Як стати Майстром? Згадаймо безліч відкритих уроків. Майже на всіх усміхнений учитель - оптиміст, чудові діти, які «все знають» і щиро прагнуть допомогти вчителеві виглядати в очах колег якомога краще. На уроці все найвищого ґатунку - і техніка, і демонстраційні експерименти, і логіка побудови уроку, і дивні методичні прийоми. Усе чудово. Відкритий урок закінчився, і дуже важко виходити з цього ідеалізованого стану відкритого уроку...Звичайно, такий урок не відбувся б, якби вчитель щодня, щоуроку не виконував «чорнову» роботу, закриту для своїх колег. От у цьому , закритому від
стороннього  житті,  ми  хотіли розібратися плануючи проведення методичного тижня для учителів Краматорської української гімназії під девізом «Гімназію створює учитель».
                Організація методичної роботи  у навчальному закладі   базується  на глибокому вивченні та аналізі результативності навчально-виховного процесу і рівня професійної підготовки  педагогічних кадрів. Внутрішньогімназійна  методична робота має особливу цінність, яка полягає в тому, що, сприяючи розвиткові майстерності вчителя сьогодні, вона забезпечує майбутнє гімназії, її професійний розвиток. Тому  науково-методична робота уособлює один із найголовніших принципів гуманітарної освіти — принцип єдності теорії та практики.
             Вправи  інтерактивного спрямування, які використовуємо на засіданнях педагогічної ради,  дають змогу:
♦ створити умови для активної пізнавальної діяльності кожного педагога;
♦ підвищити рівень мотивації, активності й творчості;
♦ сприяти встановленню відносин співробітництва між колегами;
♦ формувати організаторські здібності та навички спілкування;
♦ виробляти вміння приймати нестандартні рішення; аналізувати й оцінювати свої дії, рівень власної компетентності.

              Нестандартні форми роботи цікаві для педагогів, вони вносять в освітній процес свіжі думки, нові ідеї, сприяють згуртуванню колективу, мають значні переваги перед традиційними.




Додатки


   ДОДАТОК № 1

              Дана робота є прикладом педагогічного скрапбукінгу.
              Для довідки : педагогічний скрапбу́кінг  –  інноваційна форма збереження  інформації про певні події  на тривалий час у формі власноруч створеної книги,  альбому, у яких за допомогою особливих  візуальних прийомів і спеціального декору своєрідним способом збережено й передано інформацію щодо педагогічних інновацій, експериментальної роботи з найрізноманітніших тем .
             Стор.2-9 альбому «Тільки творчо, інакше навіщо..» містять інформацію про засідання педагогічної ради колективу Краматорської української гімназії з теми «Креативність у структурі педагогічної діяльності як складова адаптаційних можливостей особистості».Педраду було проведено у листопаді 2014 р.у формі тренінгу із використанням моделі мислення Едварда де Боно, за допомогою якої  можна бачити проблему з різних позицій.
            Завдання педради: допомогти  педагогу знайти вихід із будь - якої ситуації, яка може скластися, створити і підкріпити імідж успішного спеціаліста; сприяти формуванню позитивної самооцінки й усвідомленню унікальності особистості кожної людин  Тренінг - форма методичної роботи, спрямована на здобуття знань, умінь, навичок, корекцію установок для успішного розв'язання навчально-виховних завдань. Під час тренінгу вдосконалюються вміння виступати перед аудиторією, вести ділову розмову, правильно поводитись у конфліктних ситуаціях. Учителям гімназії під час тренінгу  було запропоновано ряд інтерактивних вправ, зокрема : «Очікування», «Асоціації», тест Гілфорда, вправа «Моє бачення творчого учителя», яку було виконано у формі колажу, словесного опису якостей креативної особистості  ( стор. 3-6).
          Метод шести капелюхів дозволяє структурувати і зробити набагато ефективнішою будь-яку розумову діяльність, як особисту, так і колективну, особливо для ситуацій розв'язання проблем та прийняття рішень.
           В основі «Шести капелюхів» лежить ідея паралельного мислення. Традиційне мислення грунтується на полеміці, дискусії і зіткненні думок. Однак при такому підході часто виграє не найкраще рішення, а те, яке найуспішніше пропагувалося в дискусії. Паралельне мислення - це мислення конструктивне, при якому різні точки зору і підходи не стикаються, а співіснують. Цей метод - це простий і практичний спосіб розділення процесу мислення на шість різних режимів, кожен з яких представлений метафоричним капелюхом певного кольору. Ми можемо навчитися оперувати різними аспектами нашого мислення по черзі.  Потім зібрати ці аспекти разом і ми отримати «повноколірне мислення».  Даний метод забезпечує більш ефективну концентрацію та усвідомлення глибини мислення, а також легкість в опануванні власними думками.
             Білий капелюх: інформація
Детальна і необхідна інформація. Тільки факти. Яка ще необхідна інформація?
Використовується для того, щоб спрямувати увагу на інформацію. У цьому режимі мислення нас цікавлять лише факти. Ми задаємося питаннями про те, що ми вже знаємо, яка ще інформація нам необхідна і як нам її отримати.
             Жовтий капелюх: логічний позитив
Символічне відображення оптимізму. Дослідження можливих успіхів і позитивних сторін. Переваги. Чому це спрацює?
Вимагає переключити свою увагу на пошук переваг і позитивних сторін ідеї, яка розглядається.
             Чорний капелюх: критика
Застерігає і змушує думати критично. Що може статися поганого або що піде не так? Обережність.
Дозволяє дати волю критичним оцінками, побоюванням й обережності. Вона захищає нас від нерозважливих і непродуманих дій, вказує на можливі ризики і підводні камені. Користь від такого мислення безсумнівна, якщо, звичайно, нею не зловживати.
            Червоний капелюх: почуття та інтуїція
І не намагайтеся їх пояснити. Які почуття в мене виникають?
У режимі червоного капелюха в учасників (якщо це колективне обговорення) є можливість висловити свої почуття та інтуїтивні здогади щодо питання, яке обговорюється, не вдаючись у пояснення про те, чому це так, хто винен і що робити далі.
                Зелений капелюх: креативність
Зосередження на творчості, альтернативних рішеннях, нові можливості та ідеї. Це можливість висловити нові поняття та концепції.
Перебуваючи під зеленим капелюхом, ми придумуємо нові ідеї, модифікуємо вже існуючі, шукаємо альтернативи, досліджуємо можливості, взагалі, даємо креативності зелене світло.
                 Синій капелюх: управління процесом
Керування розумовими процесами. Гарантія дотримання всіх шести капелюхів.
Синій капелюх відрізняється від інших капелюхів тим, що він призначений не для роботи зі змістом завдання, а для управління самим процесом роботи. Зокрема, його використовують напочатку сесії для визначення того, що належить зробити, і в кінці, щоб узагальнити досягнуте і поставити нову мету.
                       Як це відбувається
           У груповій роботі найпоширеніша модель - визначення послідовності капелюхів на початку сесії. Послідовність визначається виходячи зі змісту завдання або проблеми, що необхідно вирішити. Потім починається сесія, під час якої всі учасники одночасно «одягають капелюхи» певного кольору у певній послідовності, і працюють у відповідному режимі. Модератор залишається під синім капелюхом і стежить за процесом. Результати сесії підсумовуються під синім капелюхом.
                      Переваги
          Переваги методу, оголошені Едвардом де Боно під час перебування під жовтим капелюхом:
Зазвичай розумова праця  є нудною та абстрактною. "Шість капелюхів" дозволяє зробити її яскравим і захоплюючим засобом управління своїм мисленням.
Кольорові капелюхи - це метафора, яка добре запам'ятовується, яку легко застосовувати.
Метод шести капелюхів можна використовувати на будь-якому рівні складності, від дитячого садка до ради директорів.
Завдяки структуруванню роботи та виключенню безплідних дискусій мислення стає більш сфокусованим, конструктивним і продуктивним.
Метафора капелюхів є свого роду рольовою мовою, наякій легко обговорювати і переключати мислення, відволікаючись від особистісних переваг і нікого не ображаючи.
Метод дозволяє уникнути плутанини, оскільки тільки один тип мислення використовується всією групою в певний проміжок часу.
Метод визнає значимість усіх компонентів роботи над завданням (проектом) - емоцій, фактів, критики, нових ідей, і включає їх в роботу в потрібний момент, уникаючи деструктивних факторів.
             Недоліки методу
1. Для ефективного застосування потрібні  розвинена уява й ретельне тренування.
2. Велике психологічне навантаження.
               Використовувати метод на особистому рівні можливо в будь-яких областях розумової діяльності, це можуть бути, наприклад, важливі листи, статті, плани, рішення проблем. В професійній діяльності - планування, оцінка чого-небудь, дизайн, створення ідей. У груповій роботі - проведення зустрічей, знову ж таки - оцінка, планування, вирішення конфліктів, навчання.

  
ДОДАТОК № 2

Стор. 9-22 альбому містять інформацію про педраду- методичний тиждень «Принципи педагогічної техніки як інструментарій майстерності учителя» , яку було проведено протягом березня-квітня 2015 р. під девізом «Гімназію створює учитель».
На стор. 9-10 представлено вправу «Очікування». Учителям було запропоновано розмістити листочки  з очікуваннями від запропонованої форми роботи та розмістити їх на імпровізованому дереві. На вступному засіданні педради (18 березня) було визначено завдання методичного тижня , накреслено план роботи, обговорено теоретичні питання.
Стор.11- 18 містять фрагменти уроків, які були проведені учителями гімназї.
На стор.19-20 розміщено матеріали  підсумкового засідання педради.
Педагоги  виконують ряд інтерактивних вправ («Педагогічна майстерність», «Урок», «Очікування- підсумок») «Вкладають» у кошик набуті враження, роблять висновки щодо результатів роботи педколективу над  темою впровадження прийомів педагогічної техніки .
Стор. 21 містить післямову автора, у якій визначено  важливість  створення  творчої  атмосфери у навчальному закладі, виховання  у вчителів смаку до теорії, поваги до досвіду інших, прагнення до безперервного поповнення своїх знань. Тільки в поєднанні постійної самоосвіти та тактовного внутрішньогімназійного контролю, педагогічні ідеї та досвід, які йдуть ніби іззовні, можуть стати внутрішнім досягненням учителя, а їх реалізація перетвориться на його потребу.
Стор. 22  є своєрідним підтвердженням девізу «Від творчого учителя до творчого учня». Дійсно, творчість запалює серця, а вони  працюють заради слави гімназії, міста, Вітчизни.
  
ДОДАТОК № 3

            Техніка виконання альбому.
 За допомогою особливих візуальних прийомів і спеціального декору, з використанням різноманітних технік скрапбукінгу намагалася розкрити тему роботи.
Для скрапбукінгу використано найрізноманітніші матеріали: фактурний папір та картон, , різнокольоровий папір, тканину, мережива, стрічки та тасьму, фотографії, вирізки, картинки, намистини, гербарій, різні декоративні дрібниці, дизайнерський папір.
Крім того, доповнено композицію малюнками та написами від руки . Використала   елемент наслідування рукодільного скрапбукінгу - цифрові аналоги техніки – колажі на основі готових шаблонів і завантажених на комп′ютер фото та картинок, що додало сторінкам фактурності.
Використані стилі скрапбукінгу :
Вінтаж. Ностальгічний та шляхетний стиль: приглушені тони, старовинні фотографії та атрибутика (листівки, прикраси для сторінок).
Шеббі-шик. Вінтаж з елементами шику, використовуються блискучі деталі, декор квітами (намальованими і засушеними), в кольорах  надається перевага ніжній пастелі.
Європейський стиль переважає у даній роботі. Стриманий мінімалізм, основний принцип створення сторінок – максимум фото при мінімумі декору. Форму фотографій можна варіювати – вирізаючи круги, овали, прямокутники з закругленими краями.
Крім спеціального паперу в цій техніці використовується акварельний папір, картон, власноруч виготовлений дизайнерський папір.
Також присутні елементи американського стилю : велика кількість прикрас, які не домінують над фотографією, а її доповнюють.
             У цілому, скрапбукінг – досить вільна та демократична техніка, яка дозволяє  самовиражатися. Творчість – одне із джерел радості.

Немає коментарів:

Дописати коментар