Майстер-клас «Ми робимо це так»

Майстер-клас
«Ми робимо це так»
Кафедра учителів
філологічних дисциплін
Краматорської української гімназії
  
Мистецтво керівництва ……в тому й полягає,
щоб учителів... об’єднували єдині педагогічні переконання;
щоб індивідуальна творчість, а без цього неможливий творчий колектив, образно кажучи, текла невичерпними джерелами
в єдиний потік колективної майстерності, колективного досвіду, колективної турботи про знання учнів.

В.Сухомлинський



Укладач: Т.А. Сезько, заступник директора з навчально- виховної роботи, учитель української мови та літератури Краматорської української гімназії
   
Майстерність педагога – це запорука успіху якості освіти, тому що тільки майстер може виховати компетентного учня, здатного до творчості та самореалізації. Майстерність учителя – можна розглядати як найвищий рівень педагогічної діяльності, як вияв творчої активності педагога.


ВСТУП

             Кожному з нас хотілося б бути завжди розсудливим, далекоглядним, спокійним, і разом із тим емоційним, позитивно мислячим . Але тільки одиниці можуть похвалитися тим, що мають такий безцінний дар. Едвард де Боно, один із найвідоміших дослідників механізмів творчості, розробив метод, який допомагає ефективному мисленню в навчанні дітей і дорослих. «Шість капелюхів мислення» — так він його назвав. Шість капелюхів — це шість різних способів мислення. Використавши даний метод на майстер-класі , ми зможемо одну й ту ж проблему побачити з різних боків, зможемо проаналізувати її переваги й недоліки, той емоційний фон з яким ми розпочинаємо роботу. Педагоги кафедри філологічних дисциплін Краматорської української гімназії  для рішення навчальних, методичних, завдань успішно застосовують цей метод.
Питання для обговорення: При впровадженні того чи іншого методу, освітньої технології  перед нами постає питання про доцільність та ефективність використовування їх у своїй роботі. Чи будуть результати при її застосуванні, чи можна обійтися традиційними формами ?Пропонуємо розвязати питання:
Ефективність застосування освітньої технології проблемного навчання у формуванні  ключових  компетентностей  учнів .
Мета:
·         навчитися використовувати моделі мислення як інструмент ефективної творчої діяльності;
·         залучати учасників майстер - класу до нових галузей знань;
·         навчитися бачити проблему в різноманітті підходів, бути гнучким і успішним в спробі використовувати всі шість капелюхів мислення.
Завдання майстер-класу
Передати накопичений досвід по заданій темі; створити умови для розвитку педагогічної майстерності учасників майстер - класу; навчити прийомам рефлексії власної професійної майстерності.
Актуальність.
Діяльність  навчального закладу спрямована в тому числі на формування ключових компетентностей у вихованців. Для того, щоб ця діяльність була ефективною, необхідно:
•Змінити уявлення про роль учителя - він повинен бути консультантом, наставником, організатором діяльності;
•Ввести в освітній процес сучасні інтерактивні педагогічні технології; які забезпечують самостійну діяльність дитини, спрямовану на досягнення мети.
У зв'язку з цим актуальною стала технологія проблемного навчання, так як вона спрямована в першу чергу на те, щоб дитина самостійно здобувала знання і вчилася застосовувати їх у вирішенні нових пізнавальних завдань.
Ресурси: шість капелюхів різного кольору.
ПІДГОТОВЧИЙ  ЕТАП:
Вправа «Мої очікування»
Метод допомагає справитися з трьома проблемами, з якими ми стикаємося при мисленні:
 „Я не знайомий з проблемою і не знаю, з якого кінця за неї узятися, – відчуття неадекватності”.
 „Я не можу утримати в думці всі варіанти, плутанина фактів, подробиць, деталей робить мене безпорадним в обхваті цього різноманіття”.
 „Я дуже емоційно занурений в проблему, мої відчуття, інтуїція, стереотипи не дозволяють очистити проблему від суб’єктивності”.
Призначення методу
Застосовується при проведенні будь-якій дискусії як зручний спосіб керувати мисленням і переключати його. Один з інструментів розвитку творчого мислення.
Мета методу
             Навчити людей краще розуміти особливості свого мислення, контролювати свій образ думок і більш точно співвідносити його з поставленими завданнями з метою більш ефективного використання процесу мислення при вирішенні проблем.
Суть методу
              Шість капелюхів мислення - простий і практичний спосіб, що дозволяє подолати три фундаментальні труднощі, пов'язані з практичним мисленням: емоції, безпорадність, плутанину. Метод дозволяє розділити мислення на шість типів, або режимів, кожному з яких відповідає метафоричний кольоровий "капелюх". Такий розподіл дозволяє використовувати кожен режим набагато ефективніше, і весь процес мислення стає більш сфокусованим і стійким.
План дій
              Пройти навчання принципам і застосування методу, що дозволяє запам'ятати правила, навчитися використовувати і свідомо застосовувати їх на практиці. Після цього використовувати певні "режими мислення" для усвідомлення, контролю і пристосування образу мислення при вирішенні конкретних проблем. Надягаючи, знімаючи, змінюючи капелюх мислення або тільки називаючи "капелюх", щоб просто позначити своє мислення, ми приймаємо на себе певну роль, на яку цей капелюх вказує.
Особливості методу
              В кольорового друку основні кольори наносяться на папір окремо. Але, врешті-решт, всі вони змішуються та дають кольорову печатку. Метод шести капелюхів - це застосування того ж принципу в мисленні: спроба навчитися приділяти увагу різним аспектам мислення по одному за раз. У результаті поєднання цих різних аспектів дає мислення в повному обсязі.
Шість метафоричних капелюхів різних кольорів представляють кожний з основних типів мислення. Шість капелюхів мислення призначені для творчого і конструктивного мислення, які доповнюють оціночне і аналітичне.
Правила використання капелюхів
             Надягаючи капелюха мислення, ми приймаємо на себе роль, на яку цей капелюх вказує.
             Знімаючи капелюха конкретного кольору, ми йдемо від цього типу мислення. При зміні однієї капелюхи на іншу відбувається миттєве перемикання мислення. Такий метод дозволяє закликати до перемикання ходу думки, не ображаючи людини. Ми не нападаємо на висловлювані думки, а просимо про зміну. Для позначення своєї думки можна просто назвати капелюх і тим самим показати, який тип мислення передбачається використовувати. Наприклад, просто сказавши, що надягаєте чорний капелюх, ви отримуєте можливість обговорювати ідею, не нападаючи на людину, яка її запропонувала.
Додаткова інформація:
    Чому капелюхи? Капелюх легко надягти і зняти. Це відноситься і до нашої ситуації, оскільки ми повинні вміти змінювати різні типи мислення з такою ж легкістю, як і кольорові капелюхи.
    До 90% помилок у мисленні (в нетехнічних областях) - це помилки сприйняття. Логічні помилки дуже рідкісні.
    Метод шести капелюхів збагачує наше мислення і робить його більш всебічним. Якщо ми просто просимо інших про щось подумати, часто вони приходять в розгубленість. проте якщо їх запрошують досліджувати предмет, використовуючи схему шести капелюхів, широта їх сприйняття швидко зростає.
Переваги методу
    Наочність, простота освоєння і застосування.
    Уміння бачити ситуацію і рішення з кількох точок зору.
Недоліки методу
    Для ефективного застосування потрібно розвинену уяву і ретельне тренування.
    Велика психологічне навантаження.


ХІД ВПРАВИ:

Інформація
Мета застосування  методу.
Орієнтовні питання для обговорення
Рекомендації щодо формулювання запитань та відповідей.
викладення фактів, інформації,
статистики

«Примірявши» білий капелюх, ми маємо бути зосереджені лише на фактах і послідовності подій, пов’язаних із запропонованою темою.
Давайте пропустимо дані аргументи й пропозиції та подивимося на об’єктивні дані
Мета: зібрати і систематизувати фактичну інформацію про технологію
Ключові питання: Якою інформацією ми володіємо? Яка інформація відсутня?
Форма роботи: групова. Група працює над аналізом інформації .
Рекомендована методика: складання та презентація кластеру.
Розкриває інтуїцію, почуття.
емоції, тобто представляє наше емоційне мислення

В червоному капелюсі говорять тільки про почуття. Що ви відчуваєте, коли думаєте про запропоновану тему? Висувайте свої інтуїтивне відношення, не намагаючись
логічно пояснити його
Мета: висловити емоції, почуття

Ключові питання: Що ви відчуваєте, коли думаєте про технологію ?, про свій
шлях в опануванні цією технологією?
Форма роботи: групова.
Рекомендовані методики
досягнення результату: сінквейн, Це емоційне мислення логічного обґрунтування з предмета
обговорення, потік свідомості, асоціативний малюнок.
Це наше позитивне мислення.
Колір розкриває позитивну
логіку.

Будь-яка подія завжди спричиняє позитивні наслідки. Жовтий капелюх допоможе подивитися на ситуацію оптимістично. Отже, що хорошого для вас у тому, що ви маєте при застосуванні даної технології?
Чому її варто застосовувати?
Мета: проаналізувати сильні сторони як методики, так і особливостей, досвіду її використання
Ключові питання: Які сильні сторони, плюси цієї технології? Чому це все-таки варто  впроваджувати?
Форма роботи: групова.
Рекомендована методика: співставна
таблиця.
Це колір - заперечення.
Найбільш цінний капелюх. Він
ні в якому разі не негативний.
Презентує здатність до
критичного мислення

Чорний капелюх використовують . щоб звернути увагу на те, що припущення не відповідає фактам. Він завжди логічний. «Надівши» його, розповідаємо, що найгірше,
найнеприємніше в тій ситуації, яку
переживаємо. Чи спрацює дана технологія? Навіщо створювати проблему, а потім знаходити  рішення? Чи не марна це трата часу? Можливо, є більш ефективні освітні технології ?  Спробуйте передбачити, які негативні наслідки можуть вас очікувати, що найстрашніше може відбутися? Складіть перелік негативних наслідків. Підбиваємо підсумок: «Отже, завдяки чорному капелюхові ми довідалися, що найбільш неприємне для нас у такій
ситуації ― це... Крім того, через це тепер може трапитися таке..».
Мета: проаналізувати слабкі сторони як методики, так і особливостей, досвіду її використання
Ключові питання: Які слабкі сторони цієї ідеї? Її можливі проблеми і небезпеки?
Форма роботи: групова.
Рекомендована методика: співставна
таблиця
Символізує наше творче,
креативне мислення. Колір
цікавих пропозицій,
альтернатив.

Тепер корисно «приміряти» зелений
капелюх творчості. «Намалюйте» ситуацію, складіть про неї розповідь або віршик, словом, творчо відобразіть ситуацію.
Мета: висунути нові ідеї та припущення, намітити перспективи роботи над технологією
Ключові питання: Що треба зробити для впровадження даної технології? Як активізувати діяльність для подальшого розвитку
можливостей технології?
Форма роботи: групова.
Рекомендована методика: мозковий штурм.
Уособлює продуктивне
керування процесом мислення
― починається після того, як ми розглянули ситуацію з різних сторін, побачили в ній
позитивні та негативні аспекти.
Колір контролю за процесом
дискусії.

«Примірявши» синій капелюх, спробуймо зрозуміти, який життєвий урок подає нам впровадження технології модульного навчання й чому для подальшої діяльності
буде важливий цей досвід. Капелюх
контролює не обговорення, а сам процес обговорення.
Мета: підвести підсумки  вправи.
Чи ефективно застосовувати технологію проблемного навчання для формування життєвих компетентностей  учнів..
Ключові питання: Чи можна вважати продуктивною нашу роботу над даним питанням?
Як далеко ми просунулися? Які висновки можна зробити? Який буде
наш наступний крок?
Форма роботи: фронтальна.
Використовувана методика: вільних висловлювань







РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО РОБОТИ НАД ПРОБЛЕМНОЮ СИТУАЦІЄЮ:
 
Білий капелюх – об’єктивність, використання фактів і реалій.
.
Рекомендована методика: складання та презентація кластеру по темі.(кластер - це
графічна організація матеріалу, яка показує смислові поля того чи іншого поняття. У перекладі означає «пучок», «сузір’я». В центрі лита ключове поняття , від нього
стрілки-промені в різні боки, які з’єднують це слово з іншими і т.д.



ПРОБЛЕМА
ХІД РОЗВЯЗАННЯ.ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
Ефективність застосування освітньої технології проблемного навчання у  формуванні
кючових компетентностей  учнів .
Використовуючи дану технологію, можна домогтися наступного:
·         діти зможуть відповідати на різноманітні питання,
·         міркувати і аргументувати свої дії,
·         робити умовиводи, для вирішення проблемних завдань використовувати різноманітні прийоми дослідницької діяльності,
·         цілеспрямовано здійснювати інтелектуальну і практичну діяльність.
·         сформувати мотивацію : навіщо мені взагалі цей
матеріал? Коли він може стати мені в нагоді?
·        
 
Результат
       активізувати знання.       

Скільки?
Для чого?
Що?Де?Коли?
 













У проблемному навчанні виділяють три методи: проблемного викладу, частково пошуковий і дослідницький. Розглянемо критерії цих методів.
Метод проблемного викладу
• Педагог сам формулює проблему, висуває проблемне завдання. Викладає шляхи її вирішення, видає результат.
• Діти є активними і зацікавленими слухачами.
Частково-пошуковий метод.
• Проблему формулює педагог.
• У процесі викладу теми діти формулюють і оцінюють гіпотези, пропонують методи вирішення завдань, допомагають пояснити і зробити висновок з проведеного досвіду або експерименту. (В цьому випадку вони активні в пошуку різних варіантів вирішення проблемних завдань.)
Дослідницький метод
Передбачає найвищий самостійність дітей: усвідомивши проблему, вони самостійно формулюють проблемну задачу і самі її вирішують.
Діти самостійно і послідовно проходять всі етапи дослідження: висувають і обговорюють гіпотези, шукають способи їх перевірки. Впровадження дослідницького методу дозволить сформувати творче начало, розвинути інтерес за рахунок збільшення самостійності.
В процесі проблемного навчання діяльність проходить кілька етапів:
• Виникнення проблемної ситуації, постановка проблемного питання;
• Усвідомлення суті утруднення (суперечності) і постановка проблеми (формулювання проблемного завдання);
• Пошук способу розв'язання проблемної задачі шляхом висунення припущень, гіпотез і т.



Червоний капелюх – суб’єктивність, емоційність, інтуїтивність.
Рекомендовані методики досягнення результату: сінквейн,
 Очікувані відповіді
- дієва технологія;
- стимулює;
- приводить до результату;
- перспектива;
- потребує системи роботи;
                                                      - розвиток, нові можливості.

                      
    Жовтий капелюх – позитивізм, оптимізм, ствердження, схвальність.
Рекомендована методика: порівняльна таблиця
    Очікувані відповіді
- вміння планувати свою діяльність;
- технологія дозволяє професійно рости вчителеві;
- розвиток самостійності, вироблення вміння вчитися, вирішувати проблемні ситуації.
                          

   Чорний капелюх – негативізм, песимізм, заперечення, критика. Рекомендована методика: порівняльна таблиця.
                Очікувані відповіді
- недостатнє володіння технологією ;
- у різній ступені не може бути застосована до всіх предметів;
- велика кількість часу йде на підготовку вчителя;
- проблема перевірки знань;
- значна наповнюваність класів.
                       

Зелений капелюх – креативність, колір цікавих пропозицій, альтернатив.

Рекомендована методика: мозковий штурм.
Очікувані відповіді
-  можливість ділитися  інформацією, ярмарки ідей,
майстер-класи, дискусії….
                         


Синій капелюх – організованість, конкретність, результат
                              Використовувана методика: вільних висловлювань.
Очікувані відповіді
Проблемне питання - це та проблемна ситуація, яку  взяли до вирішення, що спираються на наявну систему знань, практичного досвіду пошуку та ін. Інакше кажучи, виникає проблема між знаннями і новими фактами.
І для її вирішення необхідні інтелектуальна дія, певний цілеспрямований розумовий процес. А значить ефективність використання технології очевидна.


ПІСЛЯМОВА

           Успішність вчителя-професіонала базується на трьох великих китах:
 1. Рівень професіоналізму, ініціативи, творчості.
•Вчитель повинен досконало свій предмет, і не тільки в обсязі шкільної програми;
•Методична підготовка на високому рівні;
• Зацікавленість новинками психолого-педагогічної науки;
•Знання передового педагогічного досвіду та вміння впроваджувати його в свою роботу.
2. Володіння ефективними формами та методами організації навчально-виховного процесу:
•Бути всебічно розвиненою та високоморальною людиною;
•Особистість вчителя (його ерудиція, такт, мова, зовнішній вигляд);
•Організаторські здібності;
•Надання учням допомоги щодо вибору раціональних прийомів та способів освіти та самоосвіти;
•Розвиток здібностей, інтересів, нахилів учнів;
•Мати бажання та здатність передавати молодому поколінню досягнень попередніх поколінь.
3. Забезпечення високої результативності, якості власної праці:
•Наявність переможців олімпіад, конкурсів
•Результативність методичної роботи;
•Наявність публікацій в пресі;
•Якість виконання громадсько-педагогічних доручень.
         К. Ушинський говорив: «Педагогіка – це не тільки наука, а й мистецтво, найбільше, найскладніше, найвище та найнеобхідніше з усіх мистецтв».
          Найголовніше достоїнство й успіх педагога – в його вмінні виховувати дітей своєю поведінкою, своїм зовнішнім виглядом, бути самому захопленим та захоплювати за собою, бути врівноваженим , позитивно мислити ;стимулювати до пошуку позитивних аспектів тієї чи іншої події, уникати ефекту “вигорання”. А для цього дуже важливо дозувати свою працю і вміти вчасно її закінчити. Пропонуємо  низку порад у вигляді маршрутного листа «Як  зберегти психоемоційне здоровя  учителя»



Немає коментарів:

Дописати коментар