пʼятницю, 26 листопада 2021 р.

П’ЯТІ КЛАСИ НУШ:НОВІ ГОРИЗОНТИ

 


Наче не так давно,  з 1 вересня 2018 року  стартувала повномасштабна реформа загальної середньої освіти, учні всіх перших класів України,   у тому числі  60 учнів 1-х класів Краматорської української гімназії, почали  навчатись за новим  Державним стандартом  початкової освіти. Ми ж  були учасниками пілотного проєкту, а тому для нас реформа почалася раніше, з 1.09.2017 р. За роки впровадження як досягнень, так і проблем було чимало. Зроблено відповідні висновки, переглянуто підходи до системи оцінювання та викладання, створення нового сучасного освітнього простору тощо.

 Сьогодні ми є учасниками    інноваційного освітнього  проєкту  всеукраїнського рівня за темою «Розроблення та впровадження навчально-методичного забезпечення  для закладів загальною та середньої освіти в умовах реалізації Державного стандарту базової середньої освіти». І знову ми на передовій освітніх реформ. Коло залучених до проєкту збільшено: це і класні керівники, вчителі-предметники, психолог, адміністрація.

Проєкт передбачає розроблення:

·         навчально-методичного забезпечення для реалізації нового Державного стандарту базової середньої освіти;

·         навчальних матеріалів для модельних навчальних програм;

·         організаційно-методичного інструментарію для педагогів базової школи на засадах концепції НУШ;

·         типової програми підвищення кваліфікації педпрацівників, дистанційних курсів підготовки;

·         системи оцінювання освітніх досягнень здобувачів загальної середньої освіти, а також її експериментальну апробацію, нових вимог до ДПА;

·         виховної складової освітнього процесу НУШ та його експериментальну перевірку.

У межах проєкту  було здійснено підготовку  вчителів-учасників проєкту до експериментального навчання за новим стандартом.

СПИСОК (ПІЛОТНИХ) ШКІЛ-УЧАСНИЦЬ МОЖНА ПРОГЛЯНУТИ ЗА ЦИМ ПОСИЛАННЯМ  https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2021/21.04/Nakaz_406_02_04_2021.pdf

Етапи проєкту розподілили протягом 2021–2027 років:

1.      Організаційно-підготовчий (квітень–жовтень 2021 року). Створено робочу групу, яка здійснює науково-методичний супровід експерименту, розроблено навчальні та методичні матеріали, проведено тренінги для регіональних тренерів і адміністрацій шкіл у регіонах та підготовку для вчителів-учасників проєкту.

2.      Формувальний (листопад 2021–червень 2026). Здійснено коригування навчально-методичного забезпечення, прийнято рішення педагогічними колективами щодо системи оцінювання результатів навчання учнів.

3.      Узагальнювальний етап (липень 2026 – грудень 2027). Планують узагальнити результати проєкту та сформувати висновки, скоригувати навчальні матеріали, дослідити досягнення очікуваних результатів навчання учнів 9-х класів, підготувати та видати навчальні й методичні матеріали за результатами проєкту.

Заплановано чимало. Педагогічний колектив Краматорської української гімназії знаходиться на початку шляху. На даний момент у закладі здійснюється низка заходів щодо реалізації завдань проєкту:

1.      Творча група пройшла навчальні курси та тренінги. Продовжує цю роботу.

2.      Прийнято рішення щодо системи оцінювання досягнень учнів 1(5)-х класів. (протокол педради № 11 від 28.08.2021 р.)

3.      Здійснено оцінку результатів впровадження Держстандарту початкової освіти з метою узгодження дій  між початковою та середньою ланкою (VII Конгрес педагогів Донеччини)

4.      Обрано модельні програми з предметів.

5.      Створено усі умови для усіх учасників навчально-виховного процесу:

ü  ЯКІСНО ОРГАНІЗОВАНИЙ ФІЗИЧНИЙ ПРОСТІР

ü  СУЧАСНИЙ  ІНФОРМАЦІЙНО ЦИФРОВИЙ ПРОСТІР

ü  БЕЗПЕЧНЕ СЕРЕДОВИЩЕ ВЗАЄМОДІЇ  УСІХ УЧАСНИКІВ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ

6.      Проведено засідання педагогічної ради, де презентовано проміжні результати роботи за перший період роботи, окреслено задачі на другий етап.

Учасники  творчої групи на засіданні педради з теми: «СУЧАСНІ ОСВІТНІ ПРАКТИЧНІ ІНСТРУМЕНТИ ВЧИТЕЛЯ НУШ-ЗАПОРУКА УСПІШНОГО ПРОЦЕСУ ВИКЛАДАННЯ» представили свої напрацювання  (протокол № 1 від 22.11.2021 р.) Заступник директора Сезько Тетяна Анатоліївна запропонувала провести педраду у формі педради-презентації. Дана форма використовується для ознайомлення з педагогічними інноваціями, для  офіційного представлення нових освітніх програм, підручників, нового досвіду по певної педагогічної проблеми. За мету  ставили привертання уваги, ознайомлення з новими починаннями, їх суспільна оцінка, випрацювання рекомендацій для учителів-предметників, класних керівників, чек-листа для батьків учнів майбутніх пятикласників. На засіданні порушувалися наступні питання :

1. Ключові якості сучасного освітнього простору.  (Сезько Т.А.)





2. Адаптація учнів 1(5)-х класів до навчання. (Мартиненко К.Д.)









3.Універсальні форми оцінювання учнів. Формувальне оцінювання- шлях до успішного навчання. (Дедушева В.К., Шелкова К.О.)

4.Приклади сучасних освітніх інструментів учителя НУШ. Canva for education: стильна візуалізація навчального контенту. (Куликова А.Р.)



5.Підготовка класних керівників майбутніх 5-х класів до роботи по-новому. Чек-лист від класних керівників Грузіної Н.В., Єрмоліної Г.М.





Отже, ми лише на початку довгого шляху роботи над проєктом. Сьогодні освіта України переживає процес «перезавантаження»: вводяться нові Державні освітні стандарти, оновлені програми, підручники. Реальність стрімко змінюється: суспільство інформатизується, Україна все більше інтегрується в світовий простір. Ці фактори ставлять перед освітою інші завдання. Держстандарти і навчальні програми мають відповідати вимогам часу, тобто в них мають бути закладені найновіші досягнення науки, технологій, педагогічної думки, новий освітній зміст. Адже в освіті, крім змісту викладання, все інше —доповнення. Можна ставити різні бали, поєднувати, роз’єднувати предмети, але якість освіти визначається новими стандартами. І вони не повинні бути чимось застиглим, навпаки — це жива матерія, яка кожні 15—20 років має змінюватись. Оскільки нагромаджуються нові знання, нові психологічні підходи, педагогічні методики, навіть діти стають іншими.

Сутність змін пов’язана з необхідністю впровадження компетентнісно спрямованої освіти. Реалізувати завдання, виголошені у стандартах, можна за умови, якщо навчально-виховний процес в школі буде «спрямовано на розвиток активності, самостійності, творчих можливостей кожного школяра, оскільки суспільство потребує особистостей, здатних свідомо діяти, приймати власні рішення, швидко адаптуватися до змін».

Зміст середньої освіти є складною багаторівневою системою, що складається з 7 освітніх галузей, десятків навчальних предметів і сотень виховних заходів. Це 12 тисяч тем уроків, які повинен опановувати український учень протягом усього шкільного курсу навчання.

  Основною особливістю нового Державного стандарту є орієнтація вимог до рівня підготовки випускників на досягнення компетентностей. Діяльнісний підхід ґрунтується на визнанні діяльності основою, засобом і вирішальною умовою розвитку особистості. Він вимагає спеціальних зусиль, спрямованих на відбір й організацію діяльності учня, на активізацію і переведення його в позицію суб’єкта пізнання, праці та спілкування, що в свою чергу, передбачає вироблення умінь обирати мету, планувати свою роботу, організовувати, виконувати, коригувати, контролювати її, аналізувати й оцінювати її результати.

Орієнтація на досягнення компетентностей задає принципово іншу логіку організації загальної освіти, а саме логіку вирішення завдань і проблем, причому не тільки і не стільки індивідуального, скільки групового, парного, колективного характеру. Відповідно перед учителем, якщо він хоче в якості освітнього результату мати компетентність учнів, постає завдання не примушувати, а мотивувати їх до тієї чи іншої діяльності, формувати потребу у виконанні тих чи інших завдань, сприяти отриманню досвіду творчої діяльності та емоційно-ціннісного ставлення до знань і до процесу їх отримання.

Зміни стануть можливими лише, якщо збагнути, що традиційною метою шкільної освіти завжди було оволодіння системою знань, основами наук; пам’ять учнів перевантажувалась чисельними фактами, поняттями, іменами, датами. Але знання не завжди віддзеркалюються в діях. Наукою доведено, що для життєвого успіху необхідні не самі знання, а вміння їх застосувати відповідно до конкретної життєвої ситуації. І чим швидше ми це усвідомимо, тим краще буде результат. Тож роботи попереду чимало, але ми впораємося.