Як вчителю
психологічно підготуватися до НУШ
Нова українська школа передбачає теплу, творчу та
жваву атмосферу для дітей. А ще робота по-новому вимагає чималої емоційної
віддачі. Тож учителям було би добре психологічно налаштуватися на нове життя,
вважає психоаналітик Марина Бабушкіна. І розповідає, як
можна за два тижні вивільнити власну креативність та зміцнити стресостійкість.
Креативність
Творчі діти, творчі вчителі, нестандартні ідеї — цим
просякнута концепція НУШ. Не треба нічого переймати ззовні: ви креативні. За
два тижні цілком реально це відкрити в собі. А надалі вже можна розвивати.
1. Робіть
«нічого», або йдіть на глибину
Відомий режисер Девід Лінч вважав, що ідеї — як риби:
що глибше, то більші вони та цікавіші. Щоб «зануритися», треба побути наодинці.
За ці два тижні можна виділити хоча б 3–5 разів, коли ви на півгодини-годину
залишаєтеся на самоті. Можете прогулятися, вдати, що працюєте над документами,
або ж відверто пояснити близьким, що вам потрібно трохи часу для себе.
Не давайте думкам про справи заповнити цей час. Якщо
вас щось турбує, одним словом чи навіть значком позначте це на папері. А якщо
знову повертатиметься до цієї теми, просто дивіться на запис та зупиняйте себе:
«Про це вже було». Коли час вийде, папір з «тривогами» розірвіть або спаліть. Про
що ж думати? Що робити? Робити нічого не можна — лише сидіти в розслабленій
позі.
А думати можна про що завгодно, що викликає радість.
Не дивуйтеся, якщо з’являться цікаві ідеї або уява намалює чудовий пейзаж. Ні?
Це не головне. Нібито безглузде проведення часу — як нейтралізатор (хліб,
мінеральна вода) для дегустатора: дозволяє по-новому на все подивитися.
2. Складайте
сенкани
Це — неримовані вірші з п’яти рядків зі сталою формою.
Але не лякайтеся: ніхто не пропонує вам забути про роботу й дім та вправлятися
в поезії. Ідеться про дидактичний варіант, який 20 років тому вигадали
американські педагоги.
Структура
його проста:
1-й рядок — тема (один іменник).
2-й рядок — характеристики (два прикметники).
3-й рядок — дії об’єкта (три дієслова).
4-й рядок — речення, думка автора щодо теми (в ідеалі — 4 слова).
5-й рядок — висновок (один іменник).
1-й рядок — тема (один іменник).
2-й рядок — характеристики (два прикметники).
3-й рядок — дії об’єкта (три дієслова).
4-й рядок — речення, думка автора щодо теми (в ідеалі — 4 слова).
5-й рядок — висновок (один іменник).
Наприклад,
так:
Учні
Допитливі, веселі
Вчаться, пустують, відкривають.
Учні здатні перевершити вчителів.
Радість.
Учні
Допитливі, веселі
Вчаться, пустують, відкривають.
Учні здатні перевершити вчителів.
Радість.
Навіщо? По-перше, це — один зі способів розвитку
критичного мислення, тож вам варто вчити цього учнів. По-друге, це спосіб
сконцентрувати інформацію, обрати головне, розібратися без довгих роздумів у
тому, що для вас важливо, а що — ні. Оберіть темою те, що вас турбує, і
підсвідомість дасть відповідь. Можна робити це подумки, тож часу це не забере.
По-третє, це підвищує креативність.
3. Записуйте
думки та міксуйте
Проста звичка: занотовуйте думки, враження, ідеї, хай
навіть вони видаються фантастичними. На це не треба багато часу: вистачить
кількох хвилин, щоб накидати 1–2 речення. Зберігайте все це разом: в одній
коробці (обов’язково записане на окремих аркушах), на дошці зі стікерами, в
одному файлі чи навіть програмі (є спеціальні для нотаток, скажімо, Writeaday).
Раз на тиждень переглядайте зміст і спробуйте зробити
«мікс». Наприклад, лайфхак «зробити діркопробивачем конфеті з кольорового
паперу» та занотований сенкан можуть поєднатися в таку ідею: діти складатимуть
по п’ять рядків, а потім юних поетів винагородить дощ з конфеті.
Якщо ви бачите одночасно кілька ідей, подумайте про їх
поєднання.
Стресостійкість
Знімати психоемоційне напруження — дуже важливе вміння
для вчителя. А ще краще, якщо він здатний поділитися ним з учнями. Тож варто
освіжити антистресові навички.
4. Підберіть
антистресові «ключики»
Способи подолання стресу в нас унікальні, немов
відбитки пальців. Для когось порада «Вимий посуд — знімеш напруження» — це
порятунок, а для когось — знущання. Та навіть слухати музику — не для всіх
розслаблення. А ванну з піною не може сприйняти як релакс та людина, на яку
впливають лише звуки. Варто підібрати особистий варіант, немов ключ до замка.
Що для вас вагоме — аудіальні, візуальні чи
кінестетичні враження? Що вас розслабляє? Перевірте.
Найвідоміші варіанти: прогулянки, прослуховування
музики, спілкування з близькими людьми, читання, улюблене хобі, інтелектуальні
ігри, спорт, екстрим, кіно і театр, фантазії, роздуми про майбутнє, прогнози,
впорядкування території (коли приємно все розкласти по поличках), водні
процедури, мандрівки, догляд за хатніми улюбленцями, «лінивий відпочинок»
(просто полежати в комфортній атмосфері), сон. Якщо хоча б на вихідних знайдете
час на ці приємні спроби, зможете накопичити позитив до 1 вересня.
5.
Відшукайте «таємні способи»
Ідеться зовсім не про алкоголь чи якісь кримінальні
способи протидії стресу. Але є щось, про що ви забули, заборонили собі
(скажімо, пожартувати, поклеїти дурня). Виявити це може проста вправа. Утім,
доведеться підготувати зображення (вирізати з журналів).
Знайдіть 20–30 перших-ліпших ілюстрацій, які не несуть
у собі негативу і не є портретами. Годинник, дерево, кошеня, діти на пляжі —
все годиться. Тепер витягніть три зображення. Що з цього — антистрес?
Відкладіть картку, яку найлегше пояснити, потім ще одну. Що залишилося? Швидко
придумати, який «зашифрований» спосіб розслабитися там, де фантазія «буксує».
Наприклад: пісочний годинник — час, витрачений тільки на себе, а розлючений
тигр — дозвіл випустити гнів (скажімо, прокричатися).
Це — те, що ви останнім часом не дозволяєте собі.
Просто зробіть це.
6. Скринька
ресурсів
Із зображень «таємних» та впізнаваних антистресів
варто зробити «скриньку ресурсів» — загальний колаж. Прикріпіть його вдома або
на робочому місці так, щоб він щодня був у полі зору, давав позитивне
підкріплення. А в моменти стресу — нагадував, що робити.
7.
Розплануйте перші тижні навчального року
Ні, це не навчальні плани. Ідеться про ваш особистий
час у перші тижні повноцінного навантаження роботою. Адже початок навчального
року, особливо для вчителів наймолодших класів — час, коли доводиться дуже
багато енергії віддавати дітям, слугувати прикладом оптимізму, підбадьорювати.
До факторів, які допомагають зберігати психологічне
здоров’я, належать:
·
ставлення до
здоров’я як до цінності,
·
можливість
для відпочинку впродовж робочого дня,
·
час на хобі
та спілкування з близькими людьми протягом тижня,
·
здорове
почуття гумору (його можна «налаштувати» комедіями та гумористичними
передачами). Знайдіть у своїх планах місце для всього цього — і енергійний
старт вам забезпечено.
Немає коментарів:
Дописати коментар