ІСТОРІЯ ПЕРША.
НАВЧАННЯ ПІД ЧАС ВІЙНИ або ПРО ТЕ, ЯК ОСВІТА ДАЄ НЕ ЛИШЕ ЗНАННЯ
Діти не навчаються, якщо просто сидять і слухають.
Вони повинні говорити про те, що
вони вивчають,
рефлексувати та зіставляти нові
знання з попереднім досвідом.
Те, що ви викладаєте, має стати
частиною самих учнів.
Стівен Ерман,
University of Meryland
І перша моя розповідь про освітній фронт, який тримаємо ми, педагогічний колектив Краматорської української гімназії. Це історія про прості методики, що допомогли нам швидко й мудро організувати навчання у найскладніші часи. Головне: ми зробили ставку не на академічні знання, а на якісну комунікацію з учнями, відновлення рутин, висвітлення актуальних тем і психологічну підтримку.
Щойно в Україні почалася
війна, Міністерство освіти і науки призупинило освітній процес у школах. Однак
вже з 14 березня заклади освіти у більшості регіонів відновили навчання у
дистанційному форматі. У тому числі й у
нас, у Краматорську, ми приступили до навчання 28 березня.
Попри те, що досвід
дистанційки при пандемії залишив безліч інструментів для здобуття освіти,
дієвими вони виявилися не для всіх. Змушені були виїхати з міста не лише діти,
а й учителі. Оперативно почали ми організовувати свою роботу в онлайн-форматі. Колектив гімназії був
переконаний у тому, що відновити навчання
необхідно. Ми, як завжди, розраховували
на допомогу батьків, як
завжди, працювали як одна команда. Війна стала серйозним викликом для родин з дітьми:
частина вимушено виїхала, частина –
облаштувала безпечні місця в рідному місті.
У будь-якому випадку при можливості
майже усі налагодили зв’язок з учителями.
Ми спілкувалися у зручний спосіб. Нашою першочерговою задачею
вважали створення безпечного простору, надання психологічної підтримки.
Якою ж мала бути дистанційна освіта, коли по усій країні
систематично лунають сирени повітряної тривоги?
Хоча ми обговорювали з батьками та дітьми зручні для усіх меседжери, все
ж підпорядковувалися загальним правилам,
які вже випрацювали під час пандемії.
З метою забезпечення
в Краматорській українській гімназії єдиних підходів до
створення електронного освітнього середовища ми продовжили
користуватися єдиною електронною освітньою платформою
«Нові знання» «NZ.UA», розширювати коло наших можливостей у
застосуванні меседжерів: Telegram, Viber ,
YouTube , Zoom, Meet,
Google Classroom та Classtime, LearningApps.org, Padlet.
І знову для того, щоб
дистанційна освіта якісно функціонувала у Краматорській українській
гімназії було здійснено низку дій щодо організації цієї ланки роботи, зокрема:
· Здійснено аналіз матеріально-технічних
можливостей кожного учителя й учнів.
· Опрацювано нормативно-правову базу організації
роботи на дистанції під час війни.
· Визначено механізм забезпечення здобуття повної
загальної середньої освіти за дистанційною формою, а також використання
технологій дистанційного навчання під час організації здобуття освіти за
різними формами.
· По ходу роботи підтягували свої
знання.
· Поновлювали знайомство батьків та дітей з роботою на єдиній платформі «Нові знання», засобом якої координувалася робота закладу щодо надання освітніх послуг, засобом проведення батьківських зборів, індивідуальних консультацій, повідомлень у вайбер-спільнотах, інформації на онлайн-ресурсах КУГ.
· Склали розклад уроків дистанційної освіти відповідно до
санітарних норм; (Не менше 30% навчального часу має організовуватися в синхронному режимі.
Тобто вчитель обов’язково проводив онлайн-уроки. Надсилання завдань у вайбер та
їхня перевірка – це лише один невеликий елемент асинхронного режиму
дистанційного навчання)
· Здійснювали у системі моніторинг надання якісних освітніх послуг; регулярне
відстеження результатів навчання учнів, а також надання їм підтримки в
освітньому процесі, відстеження руху учнів та вчителів, їх переміщення
територією України і не тільки.
Робота по залученню дітей до навчання, спілкування,
підтримки, об’єднання продовжувалася з ранку до вечора, бо виходити з малечею
на зв’язок мали учителі початкових класів тоді, коли зручно
батькам; учні середньої та старшої школи
доєднувалися іноді із шумних приміщень,
холів готелів, з вулиці, із закордонних пунктів
прийому переміщених осіб. Ми об’єдналися знову в онлайн-просторі й вже не ставили заставки за
спиною книжкові полички чи пальми на
морі, а були там, де були.
Хочу
подякувати кожному та кожній, хто у цій боротьбі за знання, дружню підтримку, тепле слово,
психологічний комфорт під звуки сирени виходив на зв’язок, виконував завдання, писав твори, робив практичні
роботи, досліджував явища природи, рушав у мандри Всесвітом, а ще готував
презентації, записував відеоуроки, виготовляв мотанки, готував українські страви, крутив м’ячі з підручного матеріалу, і просто був поряд з
дітьми на освітньому фронті. Дякую дітям та батькам, які попри все виходили на
зв’язок, вдячна колегам-педагогам, які просто і непросто робили свою роботу.
Ми тримали й тримаємо
освітній фронт. Навчання та шкільна рутина — не тільки допомагають зміцнювати нове покоління, а й допомагають адаптуватися до нових реалій. Ми розуміємо, що
чим довшою
могла б бути пауза у навчальному процесі, тим складніше мозку
повертатись до нього. Вивчене, що не використовується, через значний проміжок
часу стирається з пам’яті, як непотрібне. Віднайти у собі мотивацію повернутись
до підручників ставало б все важче.
Звичка робити домашні завдання замінювалася б звичкою грати ігри в телефоні.
Корисне для інтелектуального, культурного, духовного та фізичного розвитку
замінюється в такому випадку розважальним та веселим, але не дуже корисним з
точки зору довгострокових перспектив. В масштабах країни довгострокове
зупинення навчання загрожувало б втратою цілого покоління інтелектуального та
творчого скарбу. Ось чому наші зусилля на освітньому фронті потрібні.
Добре, що це робимо ми, добре, що в цьому нас підтримали батьки учнів гімназії.
Хочу
навести лише деякі приклади викладання навчальних дисциплін
у гімназії за останній період.
Якщо раніше наше ранкове коло перетворювалося на вечірнє,
то під час війни
цей ритуал з’явився на кожному уроці не лише в початковій школі, а й в кожному
класі. Стала надзвичайно важливим почати урок з щоденних справ, настрою, переживань,
сподівань та вираження емоцій. І це
стало важливим для усіх: маленьких і дорослих.
Мабуть, найважче
виявилося занурюватися у навчання дистанційне молодшим школярикам та
їхнім батькам. Поступово стрес став проходити. Ми знайшли баланс, багато чого
поміняли, переробили розклад, залишили лише найважливіші предмети, змінили
підходи, щоб діти могли навчатися, а батьки працювати. І сьогодні щиро
вдячні батькам за витримку і відданість своїм дітям. Не
полишили працювати у команді, у цьому допомагали чудові
ритуали для всього класу, як от вже звичне для всіх ранкове коло, яке у
залежності від часу повернення батьків з роботи й
можливості підключитися до гаджетів, перетворилося у деяких класах на вечірнє
коло, коли діти ділилися своїми враженнями від прожитого дня та будували плани
на майбутнє. Ми продумували уроки з елементами гри для початкових
класів. Комбінували невеликі теоретичні блоки з цікавими
завданнями. Основний навчальний матеріал подавали, створюючи
презентації в Power Point та
демонструвати коротенькі відео. Підтримували постійний
контакт із батьками. Спілкувалися із кожною родиною й дізнавалися,
чи мають вони можливість забезпечити дитині той
чи інший формат спілкування.
Якщо були виявлені діти, які не зможуть відвідувати онлайн-уроки,
ми продумували інший формат завдань для них. Отже, дистанційне навчання проводилися на
платформі Meet та Zoom, домашні завдання і посилання для перегляду необхідного
відео учні отримували на платформі Нові знання. Зворотній зв'язок з
учнями і батьками здійснювався за допомогою Viber (надсилалися домашні роботи,
проводилися індивідуальні онлайн консультації для батьків і учнів). Своїми фото та відеоматеріалами поділилися учителі
початкових класів:
Вихованці Алєксашової Наталії Василівні показали, як вони облаштували свої робочі місця
Кравченко Ольга Євгенівна вивчає тему «Ділення з остачею», з’ясовує зв’язок слів у реченні з учнями 3-в класу
Попова Олена Віталіївна проводить цікаві години спілкування з учнями 2-в класу з теми «Традиції та звичаї українського народу»
Алекєєва Анна Вікторівна зі
своїми першачками так облаштували свої робочі місця
Козирєва Оксана Борисівна з уже майже дорослими учнями 3 класу
досліджують світ
Так добре було побачити та почути дітей на уроці. Особлива вдячність тим, хто вмикав камеру (кому це дозволяли технічні можливості та обставини) Велике щастя для нас, учителів, бачити та відчувати, що діти готові до спільнотворення та спільнодії. Ми разом, і ми вистоїмо і здобудемо перемогу для кожного з нас, задля майбутнього нашої країни. Де б ми не були, я якому б куточку не опинилися, пам'ятаймо про той дух та силу, що нас єднає. Гуртуймося та робімо все можливе для відновлення нашої країни – вчимо та навчаймося, допомагаймо за можливості іншим, та в першу чергу собі та своїй сім'ї. Кожна краплинка в океані важлива та неповторна.
Дедушева Вероніка Костянтинівна вчиться розрізняти текст різних стилів та повторює ділення трицифрових чисел на одноцифрові.
Учні Гвоздій Катерини Дмитрівни наполегливо читають, пишуть, переказуть, вчаться задавати
запитання та аналізувати тексти, а сама вчителька наполегливо готується до уроку
Учителі також активно використовували можливості YouTube
каналу. Наприклад, ось робочий день дітей 1-б класу, які працювали
за програмою науково-педагогічного проєкту
«Інтелект України», класовод Бакаєва
Ірина Валеріївна. Покликання на відеоуроки за квітень та травень :
https://youtu.be/FgjCNHf3QE4 урок
«Я пізнаю світ»
https://youtu.be/l7gm6rsRHOw математика
https://youtu.be/bpPeRGbKz5w письмо
https://youtu.be/bJglv72usr8
читання
https://youtu.be/3TpqeZRlDFw математика
https://youtu.be/enkPOw7ncGE письмо
https://youtu.be/fGMg8VQVoLg читання.
Інструменти спілкування в дистанційному
навчанні (електронну пошту, чат, форум, блог) активно використовують класні
керівники 4-х класів Кролівець Наталія
Миколаївна, Волченко Тетяна Анатоліївна.
Класоводи Ридош Наталія Іванівна та Переухенко Вікторія Олександрівна,
Кіркеснер Валентина Олександрівна переконані, що для отримання ефективного зворотного зв’язку необхідні чіткі інструкції. Чим чіткішими та конкретнішими
буде план роботи, чим краще будуть прописані алгоритми для самостійного
опрацювання, тим більший навчальний ефект. Тому вчителі перш ніж надіслати
завдання, опрацьовують конкретний алгоритм дій. Одна з важливих частинок місії педагога
початкової школи у воєнний час — створити атмосферу розвантаженості й легкості
в класі. Навіть в режимі онлайн, далеко від рідного міста чи школи, кожен має
почуватись рівноцінною частиною команди, почутим і психологічно захищеним. І це
забезпечували наші учителі.
Учителі іноземної мови Краматорської
української гімназії застосовували різноманітні інструменти
для організації дистанційного навчання. Для проведення онлайн
уроків використовували як платформу Zoom , так і Meet, завдяки
яким демонстрували презентації, відео, схеми, флешкартки на екрані комп’ютера та,
водночас, відстежували їх активність на уроці учителі англійської
мови Єрмоліна Ганна Михайлівна, Соломка
Людмила Іванівна, Дмитрієва Інна Геннадіївна, Якушина Анна Володимирівна,
учитель німецької мови Бодик Лариса
Анатоліївна. Учителі іноземних мов
використовували Padlet - інструмент для спільної роботи під час дистанційного
навчання, який створений для обговорення ідей, проєктів і концепцій. Він чудово
підходить для організації інтерактивної роботи, а також для додавання навчальних
матеріалів на самостійне опрацювання. У цьому онлайн-ресурсі є можливість
запрошувати учнів для внесення правок, доповнень або відстежень результатів. У
падлети (блокноти) учителі завантажували різні типи файлів: зображення,
посилання, документи, музику чи відео. Для більш результативного проведення
онлайн конференцій більшість педагогів створювали презентації, які наочно
демонструють навчальний матеріал. Цей вид роботи мотивує учнів до активної
співпраці та підвищує інтерес до предмету.
Для забезпечення повноцінного освітнього навчального процесу на
відстані, окрім технічного інструментарію, вчителям-філологам необхідно
володіти низкою професійних та особистих компетентностей, які дозволять
зацікавити, організувати учнів на початковому етапі та втримати їхню увагу аж
до завершального. Працюючи на дистанції, філологи гімназії використовують
середовище Classroom. Додаток Classroom для зручності можна
завантажити на телефон, щоб будь-де мати можливість учням
відстежувати завдання та отримані оцінки, а вчителям - якість виконання робіт. У мобільному пристрої
виконану роботу можна коментувати, а також за допомогою інструменту «
редагування» підкреслювати помилки та виправляти їх. Наприклад, уроки
з української мови Якушенко
Галини Леонідівни тому приклад:
На допомогу вчителям-філологам приходить
й освітній проект «На урок», в якому міститься багато
тестів на різні теми, де можна створювати також і власні завдання. Зручно
проводити тестування на уроці, виставивши певний час. Усі педагоги
використовують презентації, які створюють самостійно до кожного
уроку- Сезько Тетяна Анатоліївна,
Міщенко Наталія Анатоліївна, Савчук Ірина Григорівна, Мельник Ірина Романівна,
учитель зарубіжної літератури Шелкова Катерина Олександрівна.
Учителів історії надихає той факт, що
можна використовувати на уроках мультимедійні
продукти: енциклопедії, електронні карти, віртуальні екскурсії по музеях і т.
ін. До того ж відеофільми, фрагменти з
яких доцільно використовує Щербак
Вікторія Юріївна на уроках історії.
Уміле використання мультимедійних та
відеоматеріалів підвищує зацікавленість учнів історією, сприяє глибшому
ознайомленню з окремими її сторінками. Саме фільм, а точніше невеликий його
фрагмент, найбільшою мірою сприяє візуалізації
пізнавального процесу, імітаційному моделюванню різних процесів у
реальному часі навчання.
Більшість вчителів природничо-математичних
дисциплін Краматорської української гімназії шукають власний стиль
проведення уроку на дистанційції. Так, Куликова
Анастасія Романівна, учитель природознавства та біології, вважає що навчання,
навіть під час війни (або особливо під час війни) не повинне бути нудним, одноманітним заняттям.
За допомогою сервісу Canva учитель робить конспекти більш яскравими,
планує проєкти за допомогою ментальних
карт, використовуючи величезний набір
інтерактивних шаблонів, щоб візуально упорядковувати проєкти й поєднувати
деталі.
Учителі математики та інформатики Ільченко Ірина Іванівна, Кучеренко Ольга Юріївна, Сагай Анастасія
Миколаївна, Александрова Валерія Анатоліївна, Грузіна Наталія Вікторіна, Щербак Юлія В’ячеславівна отримують навчальні матеріали та спілкуються через передачу відео, аудіо-, графічної та
текстової інформації у синхронному або асинхронному режимі. Це і письмові
роботи, і навчальні проєкти, таблиці, схеми, моделі тощо. І як важливо при цьому
організувати свій освітній простер будь-де, головне- щоб бути разом, хоча б на
відстані.
Активно використовують можливості
віртуальної дошки на своїх уроках Бєліч
Марина Миколаївна, учитель хімії, Малачевська Ірина Георгіївна, учитель фізики,
учителі біології Асмолова Олена Іванівна, Александров Олександр Володимирович. Практична
робота з географічними картами є обов’язковою складовою навчальної програми з географії
у середній та старшій школі. Але як навчати учнів працювати з ними під час
дистанційного навчання? Як перевіряти їхні знання та вміння? Адже за допомогою
статичних матеріалів (малюнків та фото) дуже складно організувати ефективне
навчання та зворотній зв'язок із школярами. Тому учитель географії Тищенко Лілія
Анатоліївна користується різноманітними
корисними вебсервісами, зокрема Google maps/My maps. Цей універсальний
ресурс доступний для роботи зі смартфона. Його не потрібно встановлювати, слід
лише відкрити відповідний сайт.
Особливої уваги заслуговують уроки предмета «Технології» та
фізкультури. Урок при творчому підході
перестає бути сумним обов`язком і відбуванням часу, учню, а не вчителю, не
вистачатиме часу, оскільки урок буде творитися у тісній співдружності вчителя і
учнів. Такий урок нового часу, який спрямований на особистість учня,
орієнтований на його здібності, бажання та можливості. Набули нового змісту уроки
предмету «Технології» та фізичної культури під час війни, коли треба зробити з підручного, причому в повному розумінні, матеріалу- обереги своїми руками, м’ячі із паперу,
а бутерброди та борщ, хоч і були не такими смачними, як вдома, все ж давали
можливість зануритися у звичний ритм життя. Вихованці Уразовської Ольги Віталіївни, Котолевського Сергія Анатолійовича,
Демидюк Світлани Вікторівни це вправно робили.
Важко зараз усім: і маленьким, і дорослим.
Надзвичайно непросто зараз випускникам.
Необхідно було не лише призвичаїтися до
умов навчання під час війни, а ще й перебудуватися під час підготовки до ЗНО та
направити свої ресурси на підготовку до
мультипредметного тесту. Але наші
діти впоралися. Наполегливо готуються
до НМТу. Навчання під час війни умовно
розділилися за часом, коли вони будуть корисні. Так, якщо зараз під час бойових
дій у пригоді – навички виживання та
самозбереження, то після закінчення війни знадобляться знання, що допоможуть розвиватися
та будувати кар'єру. Ні на мить ми не припиняли інформаційно-просвітницьку
роботу і з випускниками, і з їх батьками
щодо особливостей цьогорічного складання ЗНО, вступної кампанії-2022.
Отже, це лише маленька часточка
тієї клопіткої щоденної роботи, яку кожного дня виконує педагогічний
колектив гімназії.
Вкотре хочу подякувати колегам. Також вдячна батькам за співпрацю та всебічну підтримку освітнього процесу в умовах війни. З вірою у найшвидшу перемогу, з надією якнайшвидшого повернення додому-ми. Усе буде Україна!
Матеріал узагальнила Сезько Тетяна
Анатоліївна, заступник директора з навчально-виховної роботи КУГ.
Немає коментарів:
Дописати коментар